Sprzedawać przez internet możemy na wiele różnych sposobów. Możemy to robić przez popularne platformy aukcyjne, ale wtedy musimy się liczyć z odpowiednią prowizją, która będzie pobrana za sprzedaż każdego produktu. Jeżeli chcemy jej uniknąć i rozpocząć sprzedaż produktu na własną rękę, wówczas lepiej skorzystać z innych rozwiązań.
W internecie możemy obecnie sprzedawać niemal wszystko – ubrania, książki, płyty czy elektroniczne e-booki. Aby jednak uruchomić sprzedaż własnego produktu, potrzebna nam będzie odpowiednia podstawa, którą będzie sklep internetowy.
Jak uruchomić własny sklep internetowy?
Planując założenie własnego sklepu internetowego, mamy do wyboru dwie drogi. Możemy skorzystać z gotowych rozwiązań i płacić miesięczny abonament lub postawić taki sklep od podstaw we własnym zakresie. Jeżeli nie posiadamy odpowiednich umiejętności lub osoby, która mogłaby się tym zająć, wówczas zdecydowanie warto skorzystać z gotowych rozwiązań.
Sklep SaaS, czyli Software as a Service
Jest to rodzaj oprogramowania, które umożliwia założenie sklepu w tzw. „chmurze”. By zarządzać takim sklepem, nie musimy mieć specjalnie dużych umiejętności. Otrzymujemy gotowe rozwiązania i narzędzia, które pozwolą nam uruchomić swój własny sklep internetowy od ręki. Nie musimy więc nic instalować, przejmować się dodatkowymi modułami płatności, ponieważ tutaj mamy wszystko na wyciągniecie ręki. Jedyne, o co musimy zadbać to wypełnienie sklepu odpowiednią treścią czy zdjęciami. Dodatkowo o każdej porze dnia i nocy możemy liczyć na pomoc obsługi, która pomoże nam w wielu różnych kwestiach. Oczywiście to wszystko wiąże się ze stałą opłatą miesięczną, którą będziemy musieli ponieść.
Najbardziej popularne platformy umożliwiające założenie sklepu w chmurze to m.in.: Shoplo, IdoSell, RedCart, Shoper, Soteshop, czy Sky-Shop.
Sklep Woocommerce + WordPress
Drugim rozwiązaniem jest w pełni darmowa wtyczka Woocommerce, która umożliwia założenie własnego sklepu internetowego na platformie WordPress. Aby jednak nasz sklep mógł działać, w pierwszej kolejności powinniśmy założyć własny serwer oraz wykupić domenę internetową. Nie jest to jednak ani skomplikowane, ani też specjalnie kosztowne, ponieważ koszt hostingu i domeny za 12 miesięcy to nie więcej jak 100/150 zł. Gdy już uda nam się założyć własny serwer i skonfigurować domenę, wówczas będziemy mogli przejść do instalacji WordPress’a a następnie wtyczki Woocommerce. Aby jeszcze nasz sklep posiadał obsługę płatności internetowych, konieczne jest zainstalowanie dodatkowej wtyczki np. PayU Platności. I to praktycznie już wszystko. Wprowadzając konkretne produkty do naszego nowo utworzonego sklepu, możemy rozpocząć sprzedaż.
Promocja – ważna rzecz
Niestety, aby sprzedać konkretny produkt w postaci własnej książki, płyty CD czy e-booka nie wystarczy tylko założenie sklepu internetowego. Kolejny ważny punkt, o którym musimy pamiętać, to oczywiście odpowiednia promocja.
Jak najlepiej wypromować gotowy produkt w internecie? Możemy do tego celu użyć uznanych portali takich jak YouTube (poprzez nagrywanie ciekawych wideo zachęcających do kupna), Facebook (stworzenie ciekawego profilu firmowego) czy Google (płatne reklamy Google Ads lub pozycjonowanie).
Narzędzi do promocji własnego produktu jest zatem całkiem sporo, wystarczy jedynie odpowiednio do tego podejść. Tutaj również możemy zająć się tym w pełni samodzielnie lub skorzystać z usług fachowców (np. freelancerów), którzy fachowo zrobią to za nas.