Większość z osób prowadzących własne firmy, na pewno spotkała się z pojęciem pozycjonowania stron internetowych. Co tak naprawdę daje pozycjonowanie strony www i dlaczego nie jest to usługa tania? Na to oraz inne pytania postaramy się odpowiedzieć w dzisiejszym naszym materiale.
Historia pozycjonowania stron www sięga praktycznie początków działalności wyszukiwarki Google. To właśnie razem z pojawieniem się wyników wyszukiwania pojawiło się pragnienie zdobywania jak najwyższych pozycji. Początkowo nie było to specjalnie trudne. Wystarczyło zadbać o jak największą liczbę linków prowadzących do naszej strony internetowych. Najlepiej z takich stron, które cechują się jak najwyższym współczynnikiem PR (Page Rank).
Obecnie jednak pozycjonowanie nie jest już takie proste jak kiedyś, a wspomniany wyżej Page Rank to już historia. Dziś trudno zadbać o pozycjonowanie strony we własnym zakresie. Wiele rzeczy się zmieniło, a szczególnie wytyczne, jakimi kieruje się wyszukiwarka Google podczas przydzielania odpowiednich pozycji stronom internetowym w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie – w czym jest lepsze od reklam Google Ads?
Niektóre firmy zainteresowane uzyskaniem jak największej ilości wejść pochodzących z wyszukiwarki Google inwestują pieniądze w płatne reklamy Google Ads. Wyświetlają się one na czołowych pozycjach oznaczonych hasłem „Reklama” przed rzeczywistymi wynikami wyszukiwania. Są one ściśle powiązane z określaną frazą, jaka została wpisana za pomocą wyszukiwarki. W tym przypadku płacimy za każde kliknięcie użytkownika w wyświetloną reklamę. Najczęściej firmy przeznaczają określony budżet na reklamę, który wykorzystywany jest w danym miesiącu.
W przypadku pozycjonowania nie musimy ponosić takich kosztów, pod warunkiem oczywiście, że będziemy robić to na własną rękę. Jeśli uda nam się wypozycjonować stronę, będzie się ona pojawiała na wiele różnych fraz związanych z naszą branżą. Co ważne podkreślenia – w rzeczywistych wynikach wyszukiwania, a nie w reklamach płatnych. Pozycjonowanie nie jest jednak takie proste. Więc albo musimy mieć umiejętności oraz dostęp do odpowiedniego oprogramowania (np. Senuto, Ahrefs), albo zlecimy pozycjonowanie odpowiedniej firmie lub freelancer’owi który się podejmie tego zadania.
Jak pozycjonować strony w 2021 roku?
Przełom roku 2020/2021 to szereg istotnych zmian pod względem oceniania stron internetowych przez wyszukiwarkę Google. Największe znaczenie w ciągu ostatnich lat zdobyła mobilność stron internetowych, a więc ich dostosowanie do wyświetlenia na urządzeniach mobilnych takich jak smartfon czy tablet. Strony, które chcą znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania, muszą zadbać o odpowiednio wysokie parametry Core Web Vitals, które są nowym czynnikiem rankingowym w wyszukiwarce Google. Szczególe znaczenie ma LCP (Largest Contentful Paint) oraz CLS (Cumulative Layout Shift). W skrócie mówiąc, chodzi o szybkość ładowania strony internetowej i stabilność wizualną układu strony.
Oczywiście to tylko jeden z parametrów, którym kieruje się Google podczas ustalania pozycji. Nadal duże znaczenie ma jakość (nie koniecznie ilość) linków odsyłających do witryny www czy treść znajdująca się na stronie, aż po dodatkowe materiały graficzne.
Pozycjonowanie – ile to kosztuje?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na tak zadanie pytanie. Duże znaczenie ma na pewno to, jakie wyniki w wyszukiwarce chcemy osiągnąć. Zdecydowanie tańsze będzie pozycjonowanie na rynku lokalnym, niż pozycjonowanie o zasięgu globalnym, czyli ogólnopolskim. Zazwyczaj firmy oferujące pozycjonowanie strony internetowej, oferują specjalne pakiety z abonamentem miesięcznym. Dzięki temu możemy dostosować swoje oczekiwania do konkretnej oferty.
Koszt pozycjonowania strony na rynku lokalnym zaczyna się od kwot rzędu 300-500 zł miesięcznie a może kończyć się na kwotach rzędu 2000-3000, jeżeli zależy nam na jak najlepszych wynikach. Pozycjonowanie o zasięgu ogólnopolskim to obecnie już budżet na poziomie minimum 3000 zł / m-c wzwyż.